HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

AZ ÉN SZERELMEM (MON ROI) - francia romantikus(?) dráma, 2015

2016.01.28. 22:39 dasilva64

roi1.jpgMon roi - Az én királyom. Az én uralkodóm. Az én istenem. Aki birtokolja szívemet, testemet, lelkemet. A kérdés csak az, ez az én szerelmem? Ez a szerelem?

Maiwenn Le Besco önéletrajzi ihletésű filmje elsősorban ezt a kérdést boncolgatja: szerelem-e egyáltalán, amikor egy értelmes, önálló, tapasztalt, életvidám felnőtt nő rövid idő alatt önpusztító, hisztérikus gyógyszerfüggővé válik egy megalázó kapcsolatban. Bár a cím romantikus drámaként jelöli a filmet, sok romantikát nem találtam benne - csak ha romantikának hisszük a bormámort, vagy a heroin flash-t.  

roi3.jpgTony (Emmanuelle Bercot) egy síbalesetet követően több hétig rehabilitáción kénytelen részt venni. A fizikai szenvedés, a rengeteg felesleges idő, a magány, és egy kis zavaros áltudományos lélekelemzés hatására szembenéz magával és a múltjával. Lépésről lépésre idézi fel őrülten pusztító kapcsolatát Georgio-val (Vincent Cassel) - fájóan őszintén, pőrén, szégyenkezés nélkül. 

Georgio szerepében Vincent Cassel egyszerűen zseniális - vonzó, sármos, ötletes, ellenállhatatlan, lehengerlő, mint a forgószél, felkapja áldozatát, játszik vele, repíti - végül egyszerűen leejti és száguld tovább. Amennyire ismerjük Cassel életét, megkockáztatom, színészkednie sem kell különösebben, egyszerűen csak önmaga. Ezzel is igazolva, Georgio nem csupán a forgatókönyvíró agyában született karakter (nem mellékesen a saját férjéről mintázta) - az ilyen férfiak itt járkálnak közöttünk, s aki nem elég óvatos, könnyen csapdájába esik. Ettől függetlenül, vagy éppen ezért érezzük a borzongást, a veszélyt, talán még az irigységet is: mi sem tudnánk ezt csapdát kikerülni.

roi10.jpgMegismerkedésük egy nagyvilági tündérmese, buli, tánc, lopott pillantások, flört, reggeli a legénylakban, gyors egymásra találás, fantasztikus összhang, szép szavak tengere.... Tony azért arra is emlékszik, túl gyorsan jött a vallomás: szeretlek. Még szóvá is tette. Mintha értelme utolsó morzsái figyelmeztették volna: túl szép, hogy igaz legyen... De Georgio nem hagy időt a gondolkodásra, újabb és újabb vad kalandokba, extrém helyzetekbe, őrült szexualitásba, dagályos romantikába fullaszt szinte minden pillanatot. Tony pedig egyre kevésbé ura önmagának. És megértjük. Ki tudna ellenállni egy karizmatikus Férfinak, aki a nagybetűs ÉLET minden csínját-bínját ismeri, fotómodellekkel járt, hírességekkel partizott? S végül mégis az egyszerű, hétköznapi ügyvédnőt, Tonyt választja, gyereket, sőt Gyereket akar tőle. Tony úgy érzi ez a boldogság netovábbja, ilyen a tökéletes férfi. Vad-romantikus házasságkötés, könnyes vallomások a lapos hasban megbújó kis örökösnek, közös ultrahang-kép nézegetés, pajzán évődés a nőgyógyásszal. Ám az édenbe szép lassan szivárog a méreg. 

A terhesség előrehaladtávaroi6.jpgl csökken Georgio lelkesedése, egyre kevesebbet van jelen, ráadásul egy volt (modell) barátnőjét istápolja. Mert a lány öngyilkosságot kísérelt meg - Tony terhessége miatt. Ráadásul a férfi saját eltávolodásáért is Tonyt hibáztatja. Mert a terhesség miatt labilis. Mert nem érti meg, miért kell gondoskodni volt szerelméről - a terhes felesége helyett. Mert még azt sem tudja tolerálni, hogy férje adófizetési hátraléka miatt a végrehajtók minden bútort elszállítanak a lakásukból. Pedig milyen izgalmas ez a japános hangulat! Teljesen érthető, hogy egy ilyen hisztérikával  nehéz együtt élni. Jogos tehát Georgio igénye egy legénylakás fenntartására. Ahová elvonulhat, ha Tonynak rossz napja van, veszekedés törne ki, vagy éppen "egymás arcába másznánk". 

roi8.jpgTony menekülne már, érzi, nagy a baj, de nem lehet. A férfi lakhat külön, alhat mással, drogozhat, partizhat, a nő nem. Hiszen tulajdon, immár a gyerekkel együtt, ráadásul zsarolható, hisz gyógyszereken él, és a barátok bármikor tanúsíthatják,  labilis személyiség. És még mindig vannak varázslatos, bódító pillanatok. Bókok, szerelmi vallomások, könnyes megbánások. Térden álló bocsánatért esdeklés - az egyéves gyerek előtt. Válás utáni elcsábítás, az újrakezdés kecsegtető csillanása. Hogy talán el lehet felejteni a megaláztatást, amikor a férfi döntött a gyerek nevéről, vagy a volt barátnő keresztmama szerepéről. Hogy nem is olyan nagy dolog, ha a férj megsértődik a feleség szakmai sikerén.
roi4.jpg

A diagnózis: Tony súlyos drogfüggő lett. A drog neve Georgio. Eleinte állandó boldogság, eufória, rózsaszín köd. Aztán egyre több másnapos rosszullét, megmagyarázhatatlan fájdalom. És a drog már csak pillanatokra hoz gyönyört. Végül meg kell válni tőle, ha életben akar maradni. 

roi2.jpg

 

A baleset, a fizikális harc, a támogató ismeretlenek a harcban - mint egy elvonókúra. Épül a test, tisztul a lélek. De aki valaha függő volt, az is marad. Tony találkozása férjével az iskolai fogadóórán igazi kis remekmű. Ahogy nézi a férfit, külön-külön az orrát, száját, a nyaka vonalát. Ahogy felidéződnek az emlékek, a múlt szép pillanatai. De ha tudjuk, mivel jár a másnap, tudnunk kell nem nyúlni a szer után. Csak utánanézni, hagyni, kicsit fájjon. És továbblépni.

Értékelés: Nagyon jó. Fantasztikus a két főszereplő. És a film szórakoztató, fájdalmas, őszinte, elgondolkodtató. De nem romantikus. 

roi5.jpgP.S. Kifelé menet két hölgy beszélgetett: Ez tényleg nem férfiaknak való film! - így az egyikük. Bizony nem. - helyeselt a másik. Egy barátnőm mesélte, a férje a felénél kiment a moziból. Nekünk, nőknek nehéz, igaz film. A férfiaknak meg talán még nehezebb, még igazabb. Én egy ifjú hölggyel néztem meg. Nagyon érdekelt, mi a véleménye, mennyire érezte valódinak a helyzeteket, a karaktereket. (Mégiscsak egy más korosztály.) Ennyit mondott a végén: Megrázó volt, mintha végig rólam és a volt páromról szólt volna. Szerinted ezek a férfiak tudják, hogy amit tesznek, az nem jó?

Nem tudom. Tudják? 

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr428327106

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2021.11.08. 14:45:11

Nagyon hosszú film, nagyon érdekes történettel, képekkel, párbeszédekkel aminek az igazi ereje pont abban van amit nem mutat meg, amit a nézőtől vár el, hogy kitöltse a lukakat, hogy a miérteket maga helyezze el benne. Nagyon alakít mindkét főszereplő.
süti beállítások módosítása