HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) Elfogadás (1) elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) Netflix (1) netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

SZÉP CSENDBEN - magyar film, 2019

2019.11.17. 11:30 dasilva64

szcs3.jpgMi lehetne felkapottabb téma napjainkban, mint egy érzékeny, ám valamilyen formában túl intim kapcsolat diák és tanára között? Annak feltárása, hol húzódnak a kényes határok, mi vezethet ezen határok átlépéséhez, mik azok a karakterjegyek, viselkedési formák, amik meg kell szólaltassák bennünk a vészcsengőt?

A Szép csendben, Nagy Zoltán első nagyjátékfilmje nem vállalkozik ítélethozatalra, nem foglal markánsan állást, a konfliktusokat nem viszi el a falig. Szép csendben félbeszakadt mondatok, ki nem mondott szavak, jelentőségteljes pillantások mögé rejti a drámát, miközben a csendek közti időt szépséges klasszikus zenével árasztja el. 

szcs2.jpgRögtön az első percekben szíven ütött a karmester - és zenetanár - Frigyes (Máté Gábor) agresszív csendje. A próbateremben fiatalok hangolnak, készülnek a zenekari próbára - ő belép, köszönés nélkül karmesteri pozícióba helyezkedik, átszellemül és pálcájával beint. Belemerülnék a dallamba, ám váratlanul leállítja a szólóhegedűst, Dávidot (Major Erik). Nem jó...  - ez az első szava a próbán. Újrakezdik, de másodszorra sem elégedett.  Ráparancsol Dávidra, üljön le, csukja be a szemét, a többiek pedig vegyék körül és finom ujjaikkal lazítsák el, masszírozzák meg a szólista vállát, karját. Aztán fensőbbséges mosollyal ennyit mond Dávidnak: Látod, mit meg nem tesznek érted a társaid? 

És itt meg is állnék a történetmesélésben. Frigyes tipikus nárcisztikus, parancsoló alkat, ráadásul hatalmát olyasmire használja, amitől éppen óvnia kellene a tanítványait: saját határaikat átlépve, akár akaratuk - és Dávid akarata - ellenére lépjenek be társuk intimszférájába, és tartózkodása ellenére érintsék meg. Major Erik arca egy külön tanulmány ebben a jelenetben, ahogy először szinte viszolyog a furcsa, kéretlen érintésektől, aztán ahogy belesimul a kényeztetésbe, úgy simulnak el a vonásai is. És elhiszi, hogy mindez ez érte van.

szcs5.jpgFrigyes karakterét abszolút hitelesre sikerült felépíteni. Ahogy a saját feleségével-feleségéről beszél társaságban - tökéletes a módszer, hogyan dicsérjünk úgy valakit, hogy közben sikerüljön jól megalázni. Ahogy Nórit (Bognár Lulu) kivételezésével pillanatok alatt teszi a többiek által kiközösítetté, hogy aztán ő legyen az egyetlen mentsvára. Igen, a hatalmukkal visszaélő molesztálók tudatosan dolgozzák ki a módszerüket, tudatosan hozzák létre azt a helyzetet, azt az érzelmi környezetet, amiben az áldozat szinte észrevétlenül belesétál a csapdába.

Nóri tipikus áldozat. Magába forduló, csöndes szőke kislány, új az iskolában, a zenekarban, kedvencsége miatt gyorsan magára marad. Egyetlen bizalmasa egy véletlen találkozás következtében a zenekar üdvöskéje, az igazgatónő fia, Dávid lesz. Érzéseiben, döntéseiben bizonytalan - egy későbbi jelenetben édesanyját (Szamosi Zsófia) megismerve ezen már nem csodálkozunk. Zsuzsa elvált, saját magánélete és konformizmusa éppen eléggé leköti ahhoz, hogy egyetlen dolog érdekelje a lányát érintő iskolai zaklatásból: ugye oda nem nyúlt?!  És egyértelműen egyféle választ vár. Az igazság olyan bosszantó körülmény, ami szétrombolhatná szigorúan rendezett világát, énképét, kontroll-igényét.

szcs4.jpgJellegzetesek a további mellékszereplők is. Frigyes felesége, Zsóka (Varga Mária) mintha teljesen süket lenne a jelentőségteljes csendekre, vagy bármire, ami az orra előtt történik - elterelő hadművelete az igazság ellen az etetés, a gondoskodás. Krisztina (Schell Judit), az igazgatónő - Dávid édesanyja - elegánsan hitetlenkedő, majd diszkréten intézkedő, ahogyan azt egy iskolaigazgatónak kell (?!). 

Szép a film fényképezése, szépek a közeli kameraállások, finoman elegánsak a színek, a fények-árnyékok - Gulyás Nándor, szintén elsőfilmes operatőr munkája -, felerősítik a film csendesen elemző szándékát. A jelenetek többsége a maga visszafogottságában szuggesztív, a színészi munka kiemelkedő, nem csak az ismert művészeké, de az iskolásokat alakító fiataloké is.

szcs7.jpgSzámos jelenet gyakorlatilag megállná a helyét külön kisfilmként is, annyira kifejező és kerek egész - a játszótéri, a bírósági, a családi vacsora például. Viszont éppen ez a bajom a filmmel, hogy ennyire töredezett. Mintha szándékosan elkülönülő jelenetek laza füzére lenne, egy rövid képekből összevágott, hiányos történet.

Egy sajátosan magyarított Agatha Christie krimiben járunk, ahol a tisztelettudó fiatalok szót fogadnak, a művelt felnőttek jólnevelten csevegnek, ám a fontos pillanatokban jelentőségteljesen elhallgatnak. Így Dávidra hárul a feladat, hogy kiderítse, mi az igazság. Mi pedig csak a regény minden második fejezetét kapjuk meg, nem csoda, ha nem mindig értjük, pontosan miért így folytatódik a történet. 

szcs6.jpgÉrtékelés: jó. Nem hiányzott, hogy harsányabb, direktebb legyen a problémafelvetés, ahogy az sem, hogy vizuálisan, vagy érzékelés szinten felzaklatóbb a történetmesélés. Tetszett a sejtelmessége, az, hogy nem magát a molesztálás fizikai valóját járta körül, hanem az érintettek viselkedésmintáit, egymáshoz való viszonyukat. Viszont úgy érzem, fontos pillanatok maradtak ki. Csalódott vagyok, hogy csak a film egy részét láthattam, mintha a széttöredezett jelenetek között ott bujkáltak volna azok a hiányzó képkockák, amiktől igazán felejthetetlen alkotás lehetett volna a Szép csendben. De így is értékes film, egy nagyon fontos témáról beszél olyan emberismerettel, érzékenységgel, empátiával, ami miatt mindenképpen ajánlom. 

6 komment

Címkék: kétely Máté Gábor Schell Judit Szamosi Zsófia Nagy Zoltán Major Erik iskolai molesztálás bűnös csend áldozati szerep hatalmi manipuláció

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr4115309116

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2019.11.18. 00:16:12

Az a baj, hogy a ferfi szerepet atvette az allam. Egy nonek a ferfire kellene taamszkodnia, hogy megvedje egy masik ferfitol, illetve hogy provideoljon resourcokat. Igy legalabb behodolna egy ferfinek. Viszont a jolleti allam mind a resourcokat, mind a vedelmet biztositja, igy szoksegtelenne teszi a ferfit a no szamara, helyette a kozosbe bedobott dolgokbol kapnak. Viszont a ferfiak nem kapnak sexet, mert az nincs a kozosbe bedobva es ujraosztva, igy az egesz egy egyoldalo deal, ami testverek kozt is egy shit deal.

feribácsi 2019.11.18. 10:54:48

@CaptainG: Most próbáld ezt magyarul is leírni, kérlek!

dasilva64 · https://www.facebook.com/korulottemavilag 2019.11.18. 11:29:43

@CaptainG: Az a baj, hogy szerintem nem ugyanazt a filmet néztük, vagy szöveget olvastuk :D

dasilva64 · https://www.facebook.com/korulottemavilag 2019.11.18. 12:23:26

@Bázió: Nagy Zoltán ha jól tudom, egy saját élményt filmesített meg. Gondolom ezért is akart megállni azon a sejtetés szinten, amit ő megélt. Meg akarta mutatni, mik azok a jelek, amik akkor is ott vannak, amikor nincs konkrét tudás.

Azt hogy írnád nem tudálékoskodóan, de valamiféle általánosságban (én inkább szakmainak mondanám), ami történt?

A filmek egy jelentős része nem állásfoglalást vállal, hanem fókuszt irányít és arra biztat, saját filmélményünk alapján - esetleg összehasonlítva meglevő tapasztalattal - mi foglaljunk állást. Erre IS szükség van, nem mindenkinél hat pozitívan a direkt ítélkezés.
süti beállítások módosítása