HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) Elfogadás (1) elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) Netflix (1) netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

TESTRŐL ÉS LÉLEKRŐL - magyar filmdráma, 2017.

2017.03.09. 21:56 dasilva64

test1.jpgHasonlóság és ellentét, azonosság és különbözőség, kontraszt és párhuzam, végül két komplementerből egy egész. Ez Enyedi Ildikó filmje.

 

Matematika és lírai szépség, naturalisztikus képsorok és költői metaforák, halál és szerelem, fizika és metafizika, hiány és teljesség, de mindenekfölött remény. Remény és életigenlés.

test3.jpgEndre (Morcsányi Géza) egy vágóhídon gazdasági vezető. Kiégett, megfáradt, fél kezére béna, korosodó házi bölcs. Letargiájából az új minőségellenőr, a meghatóan tiszta-szép és fiatal Mária (Borbély Alexandra) érkezése rázza fel. Mária furcsa. Magának való, merev, távolságtartó és izgatóan ártatlan. - Mária... talán a név sem véletlen. Kettejük bátortalan, puhatolózó ismerkedését egy rendőrségi ügy gyorsítja fel váratlanul. A nyomozás pszichológiai vizsgálatának köszönhetően derül fény furcsa, tudatalatti kapcsolatukra: éjszakáról éjszakára ugyanabba az álombéli erdőbe álmodják magukat, mint erős és egészséges, egymást odaadóan szerető gímszarvas pár.  test2.jpgNappalaik a nyári hőségtől tikkadt, vérben-szennyben úszó, mégis patikatisztaságú, számítógép-vezérelt, hűtőszekrény-hűvös kivégzés-gyárban telnek. Ám az édes álom téli erdőbe repíti őket, ahol ők ketten, az erdő gyermekei szépek, büszkék és szabadok. Ahol nem kellenek szavak, nincsenek ügyetlen ismerkedési próbálkozások, ahol ők már egy pár. Csak állnak egy kis tó partján a hóesésében, mit sem tudnak távoli rokonaikról, akik vasrácsok között várják a halált, nem tesznek semmi különöset, egyszerűen csak vannak. Összetartoznak.

test4.jpgMinden újabb nappal és éjszaka erősíti vágyukat, hogy áthidalják a tudatos és tudatalatti közti szakadékot, hogy az álmot valóra váltsák. De amennyire egyszerű minden ott a meseerdő rejtekén, annyira nehéz ennek a két embernek a valóságban valahogyan közel kerülni egymáshoz. Az idősödő Endre távolságtó, udvarias nyugalma, a kudarcok előre elfogadása nem egyéb, mint egy sérülékeny lélek erős páncél mögé menekülése. Az enyhén autista Máriának  viszont enélkül az érthetetlen vonzalom nélkül is minden áldott nap küzdelem, harc az elfogadásért, a megfelelésért, ám most kilép a szakadék szélére. Pőrén, biztonsági felszerelés nélkül. Szívfájdító végignézni azt a hihetetlen küzdelmet, ahogy Borbély Alexandra Máriája sorra szakítja át saját gátjait, próbálja a "normálisak" világát nem csak megérteni, de minden irtózata ellenére megélni is. És összeszorul a szívünk, mert a játszma igencsak kétesélyes, a zuhanás már szinte elkerülhetetlennek látszik. 

test5.jpgA film egyik csúcspontja a kád-jelenet. Éppen azért, mert zsigereinkben érezzük azt a totális reménytelenséget, ami Máriát a hideg fejjel megkomponált öngyilkosságba hajszolja. Azt érzi, amit minden elutasított, elhagyott szerelmes: a világ hirtelen érthetetlen és értelmezhetetlen, kietlen és sötét hellyé vált. Ám ő azt is tudja, ez nem csak átmeneti állapot. Az ő számára valóban nincs hely ebben a világban. A vágóhídra terelt szarvasmarhák világa helyett eljutna hát  inkább a büszke, szabad szarvasok álomerdejébe. Hacsak...

A film végét nem árulom el, mindössze annyit, Mária életben marad, de az éjszakai álmok tovaszállnak. 


test7.jpgÉrtékelés
: Gyönyörű. Szeretettel és humorral, vérrel és emberséggel teli film. Bármilyen díjat megérdemel. Borbély Alexandra fantasztikus és Morcsányi Géza igazi meglepetés. A többiek is mind remekelnek, a film képi világa pedig egyszerűen lenyűgöző. Enyedi Ildikó alkotása érzékeny látlelet törékeny kapcsolatainkról, nehezen megtörhető magányunkról, kis bocsánatos bűneinkről. Ráadásul a legdrámaibb, vagy éppen a legmegkomponáltabb pillanatokat is remek érzékkel fűszerezi egy csöppnyi humorral. Csak azért nem mondom, hogy az év magyar filmje, mert igencsak az év elején járunk.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr7112325773

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása