HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) Elfogadás (1) elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) Netflix (1) netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

ANDREA CHÉNIER - avagy kell-e nekünk forradalom? Giordano történelmi tablója az Operaház színpadán

2017.02.16. 20:23 dasilva64

che4.JPGAz Andrea Chénier egy olasz zeneszerző verista (igazsághű) darabja a francia forradalomról. Illetve szerelemről és halálról a történelem viharában, romantikus idealizálás és önmagukért való szép dallamok nélkül. Opera az arisztokrácia bukásáról, kiszolgáltatott szerelmesekről és áldozatkész szolgáikról, szigorúan naturalisztikusan, szépítés nélkül. Elméletileg.

Bár Umberto Giordano nem egy egyoperás szerző volt, s több mint nyolcvan évet élt meg, egyetlen hangos és időtálló sikerét alig harminc évesen, ezzel a művel aratta. De valljuk be őszintén, azért ez az opera sem veszi fel a versenyt az igazi sikerdarabokkal.  Inkább amolyan majdnem-mű. Majdnem valóságosnak tűnő események, majdnem fülbemászó dallamok, majdnem működő karakterek, majdnem hihető dráma.

Tulajdonképpen a zenéje a legsikerültebb - ami egy opera esetén komoly előny. Hömpölygő, embert próbáló, komoly énekesi kihívást jelentő áriák és duettek, kellemes összekötő zenék és táncbetétek. Ám valahogy egyetlen dal sem ragad meg a fülünkben. Elindul egy ígéretes ív, aztán mintha a szerző meggondolta volna magát, egy teljesen más dallammal folytatja. Az énekeseknek nyilván nincs könnyű dolguk, sem a betanulással, sem a fizikai teljesítménnyel, mert időnként elképesztő hangerőre van szükségük, hogy felvegyék a versenyt egy fortissimóban zengő nagyzenekarral.

che7.jpgSzerencsénk volt az énekesekkel. Fekete Attila tenorja szépen szólt, nem volt sem intonációs, sem ritmus hiba, a karakter is közel áll hozzá, legfeljebb a magas hangok voltak élesebbek a kelleténél, de összességében szépen teljesített. Lukács Gyöngyi elegáns, telt szopránja fénykorának Turandot-i klasszisát idézte. Az ő Madeleine-je már a kezdettekkor is érett és öntudatos, a végkifejletre pedig egyértelműen győztes drámai hősnő. Kálmándy Mihály remek Gérard, de ez nem meglepő, ő az operaház egyik legerőteljesebb, legszebb hangú, és színészileg is a legbiztosabban teljesítő férfi énekese.  

che6.jpg

 

 

Ám ez azért kevés a boldogsághoz. Sajnos az Andrea Chénier leggyengébb pontja maga a történet, amit egy különleges, vagy különlegesen jó rendezés - eltolva a súlypontokat, átértelmezve az eredeti, kicsit poros 1897-es librettót - feledtethetne. Sajnos Selmeczi György nem élt a lehetőséggel. Saját bevallása szerint is csak Giordano eredeti instrukcióit követte: "A szcenírozás tehát annyiban nem volt nagy feladat, hogy nagyon pontos a szerző. Ha az ember úgy dönt, hogy azt tiszteletben tartja, akkor megy minden a maga útján." Hát én nem bántam volna, ha Selmeczi nem hagyja, hogy menjen minden a maga útján...

 

De mi a baj a történettel? Látszólag tényleg verista, valóságos, megtörtént eseményeken alapul. André Chérnier valóban élt, valóban költő volt, akit kivégeztek a francia forradalom alatt. Az opera kulisszái mind jól ismertek a  történelemkönyvekből. Az első felvonásban még az Ancient Regime idején járunk, a rokokó modorosság mindent pasztell cukormázba burkol - díszletet, ruhát, verselést, zenét egyaránt. Aztán a második felvonásra öt évet ugrunk, a ledöntött Bastille romjainak árnyékában kemény szavak, erős színek és félelemben-eufóriában vergődő dallamok bukkannak fel. Marat már halott, a forradalom éppen falja gyermekeit. Madeleine, a bujkáló grófkisasszony végre találkozik a titokban rajongott, valaha a szülői házban, egy bálon megismert Andrea Chénier-vel. Ám Gérard, a rettegett közép-népvezérré avanzsált grófi inas is szemet vetett (már rég) Madeleine-re. 

che1.jpgA két férfiú párbajából ugyan a költő kerül ki győztesen, ám a harmadik felvonásban - közvetetten - éppen ennek köszönhetően a rögtönítélő bíróság halálra ítéli. Az utolsó felvonás börtönjelenete talán a legletisztultabb, zeneileg legmegkapóbb - és a legkevésbé verista. Madeleine beszökik a börtönbe, és egy ártatlanul elítélt anya helyett szerelmével együtt vállalja a halált. Andrea pedig boldogan tudomásul veszi. Nyilván úgy gondolja, a lány élete őnélküle mit sem ér, és egyébként is, talán könnyebb így szembenéznie a guillotine-nal...

che9.jpg

 

 

Luigi Illica és Giordano librettója sokat akar, túl sokat. Nagy történelmi tablót, filozofikus mondanivalót, nagy szerelmet, tragikus tanulságokat. De sajnos nem működik. Döcögős a történetmesélés, a nagypolitikai háttér és a "kisember" életének találkozása, hiteltelenek a karakterek, érthetetlenek a cselekedetek. És a rendezés, ami kiszolgálja a szerzőket, csak további bakikat vét. Mert az hagyján, hogy a bírósági perre besétál egy vak öregasszony, aki családja utolsó sarját ajánlja fel a forradalom áldozati oltárán - de az mégiscsak vicces, hogy ezt a teljesen üres színpadrészen teszi, s közben olyasmit énekel, hogy engedjetek át! Majd Gérard énekli: helyet, helyet - miközben a kutya sem állja útját. Nálam sajnos az ilyen disszonanciák legalább annyira bántók, mint az intonációban esettek.

 

 

che3.jpg

Értékelés: négyes alá. Giordano kellemes, de nem világraszóló operáját az énekesek teljesítménye körülbelül annyira húzza fel, amennyire a rendezés le. A díszletek és a jelmezek szépen kiszolgálják a darabot, a rokokó báliruhák egyenesen megdobogtatták a szívem. Különösebb mondanivaló, vagy új gondolat a forradalomról, avagy arról, hogy az egyén boldogságát mennyiben determinálják a történelem viharai, nekem nem jött át. De korrektnek korrekt, megismerkedni érdemes vele.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr3312262800

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása