HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) Járó Zsuzsa (1) járó zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

EZ CSAK A VILÁG VÉGE (Juste la fin du monde ) - kanadai-francia dráma, 2016

2017.01.24. 16:14 dasilva64

ez4.jpegXavier Dolan filmje nehéz és fájdalmas. Fullasztó hőség, nyomasztó várakozás, lassan múló idő, elbicsakló kérdések, kényszeredett válaszok, elfojtott indulatok, erőltetett vidámság, egymás mellett elbeszélés, robbanás közeli atmoszféra... Valahol a világ végén.

Volt egyszer egy átlagos, talán boldog család: papa, mama, két fiú- és egy leánygyerek. Kis házzal, autóval, vasárnapi kirándulásokkal, egyszerű vágyakkal. Aztán a legidősebb testvér, Louis, híres és sikeres író lesz, elhagyja az otthonát, és messzi földre költözik. (Bár ki tudja, talán fordított sorrendben tört a dolog.) És tizenkét évig gyakorlatilag a családja felé se néz. Csak levelezőlapok érkeznek akkurátusan mindenkinek karácsonyra, húsvétra, születésnapokra, mindössze pár semmitmondó, kedves sorral. 

ez2.jpegJean-Luc Lagrace 1990-ben bemutatott, azonos című drámája ezen a ponton kezdődik. Louis tizenkét év után váratlanul hazalátogat, hogy elmondja a családjának: haldoklik. Igazi kamaradarab-alaphelyzet ez. Gyanútlanul készülődő, izgatott családtagok, ünnepi ebéd, suta beszélgetések, titkok, növekvő feszültség... Furcsa módon a hangulat Az ünnep című darabra emlékeztet (Pesti Színház, 2006.) - ami viszont az azonos című, 1995-ös filmből készült. Ám míg Az ünnepben a szereplők feltépik a sebeket, a vádak, a kínos kérdések, a sérelmek, a védekezések felszínre törnek, és bekövetkezik a katarzis, addig Dolan filmjében csak kapirgálják a felszínt. Minden egyes karcolásnál régi sebek gennyes góca fakadna ki, ha nem ragasztaná le valaki azonnal egy ragtapasszal.

ez5.jpgNem tudjuk, hol játszódik a történet, miért szakított Louis (Gaspard Ulliel) ilyen drasztikusan a családjával, szerepet játszott-e ebben nyíltan vállalt homoszexualitása. Nem tudjuk mi történt az édesapával, sőt azt sem, mi Louis betegsége. Nem tudjuk, a hétköznapokban milyen Antoine (Vincent Cassel) és Catherine (Marion Cotillard) házassága, mivel foglalkozik Suzanne (Léa Seydoux), dolgozik vagy tanul, van-e szerelme, jár-e bulizni. S legfőképp nem tudjuk, mit érezhet az állandó mosolyra sminkelt, merev bohócálarc mögé bújt Anya (Nathalie Baye). Neki még neve sincs, ő csak egyszerűen az örök Anya, aki mindenkinek megbocsát, minden problémát megoldani vél egy kiadós ebéddel, aki mindig, mindenáron családi békét szeretne, de különösen ma, amikor a legkedvesebb, a tékozló fiú végre hazatér. Nem érdekli, miért, talán fél is megtudni. Érzi a tragédia előszelét - hiszen egy váratlan látogatás semmi jót nem jelenthet -, de mintha hinne az ősi praktikákban, a tökéletes család tökéletes működésének rontást távol tartó erejében. 

ez3.jpegA kirobbanni készülő veszekedést elsősorban ő, az Anya igyekszik csírájában elfojtani, ő próbálja folyamatosan összebékíteni a testvéreket, felidézve a régi szép időket, a boldog családi idillt. S miközben folyamatos fecsegése elnyomja Antoine szinte gyűlölködő beszólásait, Suzanne dacos hisztijét, Cathrine butácska dadogását, kitölti az üresjáratokat, ott lebeg a soha fel nem tett kérdés: miért? Miért nem jöttél eddig haza Kisfiam, és pont most miért?

Ám fel nem tett kérdésre nem jöhet válasz. Louis elveszetten botorkál családja és emlékei romjai között, fáradtan mosolyogva igyekszik megértő és nagyvonalú maradni, próbálja átérezni és elfogadni sérelmeiket, s mindeközben megtalálni a pillanatot, hogy elmondja látogatása okát. Aztán lassan ráébred, nem teheti meg, nem tudja megtenni. Nincs ereje végignézni a Család atomjaira hullását, amit már csak az a vékonyka, repedezett máz tart össze. Megfutamodik - valószínűleg nem először, de utoljára. Nem akarja látni, amikor eljön a  világvége.

ez6.pngDolan filmje olyan, mint az élet. Hagyományos értelemben egyáltalán nem jó film. Nincs felszakadó, tisztázó katarzis, nincs látványos dráma, gyakorlatilag nem történik semmi. Ismerős helyzetek sorjáznak. Cassel remekül alakítja a sértett, talán irigy, háttérbe szorult, frusztrált legidősebb fiút - nem véletlenül írták át Antoine alakját idősebb testvérré. Egy egyszerű ember, aki képtelen csalódásait, sérelmeit artikulálni, és jól tudja, szópárbajban esélye sincs a szavak mestere ellen. Majd' szétveti az indulat, de még ő is érzi,  meddig feszítheti a húrt. Cotillard a megalázott, elnyomott feleség szerepében meglepő arcát mutatja. Kedvesen együgyű, a sorozatos bántások ellenére férje mellett szót emelő kisvárosi szépség, rettenetes kékre festett szemekkel és ódivatú frizurával. Ám a bocsánat-hogy-élek attitűdje ellenére kitartóan és makacsul kampányol Antoine-ért, mintha tudná, ha elmúlna a férfiból ez a mérhetetlen düh  és csalódottság Louis 'árulása' miatt, neki is könnyebb lenne az élete. Seydoux hisztije pillanatokra oldódik csak, talán ő az egyetlen, aki nem érzékeli a felszín alatti mozgatórugókat. Igazi nagyra nőtt (kissé túlkoros..) gyerek. Nathalie Baye pedig egyszerűen hibátlan. Ő a mindenáron-egybentartom-a-családot anya prototípusa. Nem baj, ha kinevetik, nem baj, ha csak álca a jókedv, nem baj, ha nevetséges a ragacsos hőségben a kiskosztüm és paróka, ha senkit nem érdekel, hogy sikerült ma a desszert, amíg elkerülhetjük a robbanást. Aztán a holnap problémáival majd holnap küzdünk meg. 

ez1.jpgÉrtékelés: Különleges és gyönyörű. De nem kellemes. Nincsenek  pozitív hősök, nincsenek jók vagy rosszak. Nem érzékeljük, mikor játszódhat a film (nincsenek mobiltelefonok, jellegzetesen divatos ruhák, vagy lakásbelsők, elmosódottak a külvilág képei), nincsenek kapaszkodók. A történet időben és térben szinte meghatározhatatlan. Dolan csupa közeli képe, rendhagyó kameraállásai pedig ráerősítenek elveszettség-érzésünkre. S hogy mit üzen? Talán mindenkinek mást, hisz nincs két egyforma család. De az időnk véges, és óra mindannyiunknak egyformán ketyeg.

  

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr9912141613

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása