HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) Elfogadás (1) elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) Járó Zsuzsa (1) járó zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) Netflix (1) netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

DOCTOR STRANGE - amerikai mesefilm 12 éven felülieknek, 2016

2016.11.23. 21:29 dasilva64

dr6.jpgElőre bocsátom, szinte soha nem nézek sci-fit vagy fantasy-filmeket. Ahogy Star Wars-ot, Batmant, Supermant, Harry Pottert, is csak elvétve. Nekem a különféle 'univerzumok' valóban távoliak, szó szerint egy másik világ.

De muszáj néha letesztelni, hátha sokat veszítek, hátha közben hozzám alakult a műfaj, csak én nem tudok róla. Hangos volt a beharangozás, látványosak voltak a trailerek, a fiamnak is tetszett, hát gondoltam, a puding próbája az evés. Ráadásul annyi benne a sztár, hogy csak győzzem nézni őket...Tudom azért, hogy Marvel, meg képregények, meg azt is, hogy nagy a konkurencia, tele a filmipar megelevenedett füzetke-hősökkel, de én szinte mindenféle összehasonlítási alap nélkül néztem végig Dr. Különc harcát a sötét erők és saját maga ellen. Azt azért már most elárulom, a műfajtól való távolságtartásom nem fog megváltozni a jövőben sem...

dr5.jpgNem állítom, hogy nem volt szórakoztató, de sajnos elég gyakran unatkoztam. A látvány-effektek lenyűgöztek és elkápráztattak, de két kicsavarodott világváros, pár LSD-trip, néhány darabjaira hulló, majd visszaépülő háztömb és egy alma életének többszöri oda-vissza varázslása között hiányzott valami acélosabb történet. Hiszen azt minden gyerek tudja, hogy a királyfi végül úgyis legyőzi a sárkányt, Hamupipőke nyeri el a királyfi szívét, és a szegénylegény meg kihorgássza az aranyhalat. Ráadásul a hendikepes teknőc is túljár a beképzelt nyúl eszén. A mesét tehát nem azért szeretjük, mert izgatottan várjuk, mi lesz a vége. Nem is azért, mert olyan árnyalt karakterek, vagy mély katarzisok lennének bennük. Mindezeket nem is vártam Scott Derrickson filmjétől.

dr3.jpgAkkor miért szeretjük a mesét? Miért szeretik a gyerekek a mesét? Mert elvarázsol, egy másik világba repít, ahol minden lehetséges. Életre kelnek a tárgyak, beszélnek az állatok, egy csettintésre a világ túlfelén teremhetünk. Belebújhatunk a hősök bőrébe, harcolhatunk a szerelmünkért, legyőzhetjük a félelmetes sárkányt, túljárhatunk a leghatalmasabbak eszén, és persze miénk lehet a kincs és a hatalom. Eltűnik a gonosz mostoha, visszaváltozik az elvarázsolt szerelmes, megszépül a csúnya, és megcsúnyul a gonosz. A gyerekek a mesék világában élik meg saját kríziseiket, problémáikat, vezetik le a feszültséget. Ehhez egyszerű karakterekre, egyszerű célokra és egyszerű dramaturgiára van szükség: hátrányos alaphelyzet - konfliktus - harc - győzelem - boldogság. A mese lehet szomorkás, harcolós, vicces, mókás, fennkölt - és a gyerek azt szereti hallgatni, amilyen hangulatban van, amilyen problémával éppen küzd. És a mese gyógyít, felszabadít.

dr9.jpgA felnőttek sem várnak mást az ő felnőtt-meséiktől: jól megkülönböztethető, kétdimenziós karaktereket, egyértelmű problémákat, harcot, győzelmet, jutalmat. És ezzel nincs is hiba a filmben. Adott egy pökhendi, sikeres, szuper-gazdag, beképzelt sebész-sztár, aki saját önhittségének köszönhetően mindenét elveszti. A sors (vagy egy jó szellem) elvezeti a reményvesztett, elszegényedett, magányos hőst a mágusok birodalmába, akik a Földet, plusz az egész világot próbálják megvédeni a Gonosztól, illetve annak földi helytartóitól. Hősünknek (Benedict Cumberbatch) elméletileg kemény és kegyetlen fizikai megpróbáltatásokat kell kiállnia, meg kell tanulnia először legyőzni saját magát, hogy végül maga is beállhasson a Jók közé, és méltó legyen a titkokra, a varázsfegyverekre és a Tudásra. Természetesen akad a mesében még pár fontos szereplő: a bölcs Ősmágus (Tilda Swinton), aki gyengéd szigorral nevelgeti az új reménységet; a morgó-medve tudásőrző, Wong mester (Benedict Wong); a távolból vágyott szerelmes nő (Rachel McAdams); és persze ott Gonosz képviseletében a lenyűgöző, együgyű, de lehengerlő erejű élharcos (Mads Mikkelsen). Nem árulok el nagy titkot, végül győznek a Jók, de azért nem semmisül meg a Gonosz sem...

dr8.jpgAzt hiszem, az a legnagyobb baja ennek a filmnek, hogy megállt félúton. Mesének túl sok, sci-finek túl kevés. Megpróbáltak Doctor Strange figurájába egy némiképp árnyaltabb karaktert beleerőltetni, de ettől csak elvesztette mesebeli hős jellegét - bár Cumberbatch szemmel láthatóan élvezte a szerepben rejlő színészi lehetőségeket, ahogy mi is... Próbálták néhol humorosra venni a párbeszédeket, de csupán halvány és kínos nevetgélés lett az eredmény a moziban. Telerakták a filmet követhetetlen, áltudományos-ezoterikus hablattyal, de a film hemzsegett a logikai bakiktól. (Nyilván valódi, tudományos hátteret nehéz lett volna produkálni hozzá.) Úgy jártam, mint a főhős azon a mesebeli varázstanyán. Két hókuszpók és teleportálás közt rákacsint egy harcostárs: Hogy mi ez a számsor? A Wifi kód, mi más, nem vagyunk a középkorban... Dr. Strange csak nézett elveszetten. Nem vagyunk a mesében? De akkor hol az iPhone-om ahhoz a Wifihez?!

dr4.jpgA látványvilág viszont lenyűgözött. Ahogy London három dimenziójából hirtelen 4-5-10, számtalan lesz, ahogy a házak felgöngyölődnek, elhajlanak, összeomlanak és visszaépülnek! Ahogy az asztráltestek kirepülnek a valódiból... És azok a csodás pszichedelikus utazások a Gonosz (ideg)sejteket idéző színpompás világába! 

Értékelés: őszintén nem tudom. Közepes. Külalak jeles, tartalom elégséges. De csak azért, mert Mads Mikkelsent imádtam gyönyörűen sminkelt ádáz harcosként látni, legyen jó. Kíváncsi lennék, a műfaj rajongói mit gondolnak róla?dr1.jpg 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr8411993416

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása