HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) Járó Zsuzsa (1) járó zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

24 HÉT - német filmdráma, 2016

2016.10.30. 20:57 dasilva64

24-4.pngNegyven hét - ennyi idő kell egy kisbabához. Negyven boldog, fájdalmas, euforikus, fáradt, aggódó, nehéz, izgalmas hét. És a végén ott a megérdemelt jutalom, egy egészséges újszülött. Általában. Szerencsés esetben.

 

Astrid (Julia Jentsch) sikeres stand-up comedy sztár kiegyensúlyozott párkapcsolatban, aki éppen második gyermekét várja. Modern, könnyed, felszabadult nő. Fontos számára a hivatása, terhessége mellett is teljes erőbedobással dolgozik. 24-5.jpgKislányukat liberális szellemben nevelik élete párjával. Nem házasok, de az élet minden területén egyenrangú partnerek, mindenről közösen döntenek. Együtt mennek a tizenhatodik héten a nőgyógyászhoz is, ahol megtudják az AFP-vizsgálat eredményét: a gyermek Down-szindrómás. Kisfiú. Együtt döntik el, hogy megtartják a babát. 24 hét boldog várakozás helyett van 24 hetük, hogy megpróbáljanak felkészülni az ismeretlenre, elfogadják az elfogadhatatlant, elmondják a rossz hírt a családtagoknak, barátoknak, munkatársaknak.

Aztán a 24. héten, egy következő vizsgálatnál megtudják: a baba szíve lyukas, talán már rögtön születése után meg kell operálni, sőt később további műtétek várhatnak majd rá. Astrid ereje ekkor fogy el. Ekkor szembesül a helyzettel igazán, ekkor döbben rá, hiába állnak mellette a családtagok, hiába adnak jó tanácsot a barátok, hiába mondanak el minden lehetséges kimenetelt az orvosok, életről és halálról neki egyedül, döntenie kell. 

24-3.jpgAnne Zora Berrached, a rendező, nem ítélkezik. Nem ad tanácsot a döntésekhez. Nem boncolgatja, van-e joga a nőnek az abortuszhoz, vagy hány hetes korától tekinthető embernek a magzat. (Németországban a súlyos, veleszületett, gyógyíthatatlan betegségek esetén az utolsó pillanatig engedélyezik a késői abortuszt.) Csupán végigvezet minket ezen a szörnyen igazságtalan úton, miközben zsigereinkben érezhetjük a főszereplő vívódását, a rossz és még rosszabb döntések kegyetlen és kikerülhetetlen valóságát.

24-11.jpgAz, aki élt át hasonlót, hasonló veszteséget, az tudja, milyen érzés hirtelen a víz alá kerülni. Amikor a fény, a színek, a hangok tompítva érnek csak el hozzánk, vagy éppen teljesen elvesztik jelentőségüket. Tesszük a dolgunkat robot módra kapcsolva, mosolygunk, beszélgetünk, főzünk, szeretkezünk, dolgozunk,  de a folyamatos fájdalom legfeljebb pillanatokra múlik el - hogy aztán annál erősebben marjon belénk újra.

24-10.jpg

Pedig a körülményekhez képest minden egész jól indul. Markus (Bjarne Mädel) mindenben támogatja Astridot. A barátok igyekeznek hasznos tanácsokkal, szeretetteli légkörrel segíteni őket. Munkatársai és a nagyközönség is tisztelettel néz rá szép és nehéz vállalása okán. Kislányukkal együtt meglátogatnak egy Down-szindrómás fiataloknak fenntartott otthont, hogy közösen barátkozzanak a jövővel. De a törékeny egyensúly gyorsan darabjaira hullik, amikor Nele (Emilia Pieske) bébiszittere szoknyája mögé bújva sikítja: Nem kell! Nem kell Down-kóros testvér! Mert gusztustalan! 

24-2.jpgA még súlyosabb diagnózis pedig tovább repeszti az optimizmus vékony páncélját. Hiába Astrid édesanyjának áldozata, hogy a beteg csöppség ápolásához nyújtott segítségért elhagyja saját otthonát, hiába az orvosok türelmes, minden részletre kiterjedő magyarázata, hiába Markus rendíthetetlenül pozitív hozzáállása, hiába az egyre szorosabb kötődés a babával - hiszen már mozog, rúg, reagál -, Astrid egyre kevésbé biztos saját döntésében. Oly' sok érv a mérleg két serpenyőjében, de lehet-e egy életről matematikai alapon dönteni?  Nem elég csupán akár egyetlen érv - bármelyik oldalon? Astrid meghozza a döntést, de valójában, a film szempontjából mindegy is, mi az. Bármelyik utat válassza Astrid, az egyformán hoz szenvedést és belenyugvást, veszteséget és nyereséget, konfrontációt és békét. De a magányos szenvedés, a fájdalom, a lelkiismeret jajszava szinte kizárólag az anyáé ezen a ponton. Amit az apa, az orvosok, az ápolók tehetnek érte, az a támogatás. Támogatás, ítélkezés-mentesség, szeretet.

24-7.jpgValódi fizikai fájdalmat érzek a nézőtéren. Ennek egyszerűen nem lenne szabad megtörténnie, ekkora felelősséget nem lenne szabad senki vállára tenni, miközben a nem döntés ebben a helyzetben ugyanolyan súlyos döntés. Ám közben valahol egész mélyen egy oda nem illő érzés fog el: az irigység. Hány apa vállalná nálunk fenntartások nélküli támogatással egy fogyatékos, vagy beteg gyerek érkezését? Hány magyar kórházban magyarázná el ilyen türelemmel a legapróbb részleteket a nőgyógyász, a gyerekorvos és a sebész együttesen? Vannak olyan gyermek intenzív osztályaink, ahol a fényeket, a hangokat az anyaméhben hallható-érezhető állapotokhoz hangolják? Ahol természetes, hogy a két szülő egy női pár? Ahol a bába úgy magyarázza el a késői abortusz rettenetes folyamatát, hogy csak a segíteni akarást és a támogatást érezzük? Ahol ők ketten együtt sírnak? 

24-8.jpgVannak olyan kórházak, ahol egy késői abortusz/vetélés után az édesanya elbúcsúzhat a babájától? Ahol fényképet és talpnyomatot készítenek, hogy maradjon róla emlék? És nem ítélkezik/viselkedik érzéketlenül senki? Készülhetne nálunk erről a témáról ilyen őszinte, hiteles, érzékeny film? Erős kétségeim vannak. 

Anne Zohra Berrached mindössze 34 éves. Mondhatni, HHH-s rendező (halmozottan hátrányos helyzetű). Egy nő a filmiparban, aki a korábbi NDK-ban született, édesapja pedig algériai. Nem véletlen, hogy többnyire tabu témákat feszeget (a Két anya című filmje egy leszbikus párról szól, akik gyermeket szeretnének). Azt a bátorságot, technikai tudást, finom és őszinte bánásmódot, amivel ehhez a kimondottan nehéz, és aktualitása miatt (Lengyelország) veszélyes témához nyúlt, csak üdvözölni lehet. Várom a következő filmjét.

Értékelés: Rettenetes és gyönyörű. Fájdalmas és emberi. Finoman pasztell és durván erőszakos. Megnézetném minden anyával. Nővel. Férfival. Különösen azokkal, akik azt hiszik, mindig tudják mi a helyes. 24-6.jpg

P.S. A kórházi jeleneteket Anne Zohra Berrached valódi orvosokkal, szülésznőkkel, ápolónőkkel forgatta. A figyelmes néző felfedezheti: az abortuszról technikailag egy idősebb orvos, bizonyos dr. Berrached világosítja fel Astridot. Talán nem csak névrokonok....

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr6611835463

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása