HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) Járó Zsuzsa (1) járó zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

PALACKPOSTA - dán-német-svéd thriller/dráma, 2016

2016.10.15. 21:35 dasilva64

pal1_1.jpgA Q-ügyosztály harmadik, és egyben az egyik legmegrázóbb esetét új kéz rendezte: annak a norvég Hans Petter Molandnak a keze, aki a zseniális Az eltűnés sorrendjében című fekete komédiát forgatta. A szereplők, a stílus, a hangulat, a képi világ nem változott, Carl Morck (Nikolaj Lie Kaas) ugyanolyan morc, Assad (Fares Fares) ugyanolyan türelmesen, kitartóan emberi. Rose (Johanne Luise Schmidt) ugyanannyira érzékeny, lelkes és ellentmondást nem tűrő.

pal2_1.jpgA Palackposta mégis más, mint az előző esetek. Bár az eseményeket egy húsz éve hányódó, és Skócia partjainál partra vetődő palackban talált üzenet indítja el, ám a bűn jelen van, a bűnös itt járkál köztünk, és szinte az első pillanattól fogva tudjuk is, ki az. Az angyalarcú Sátán-küldötte, a norvég filmgyártás egyik legerősebb ütőlapja, Pal Sverre Hagen. Moland már Az eltűnés sorrendjében kihasználta a lefegyverző mosoly mögött meghúzódó pszichopata őrült hideg számítását, Hagen hipnotikus tekintetétől szinte bénultan engedelmeskednek az áldozatok. pal7.jpgAmúgy is egy ismeretlen, furcsa, nyomasztó világban járunk. Modern technika, szélerőművek, sápadt skandináv fények és jólét, a globalizáció pénzügyi problémái, gyerekek féltő és előrelátó felkészítése a veszélyre az egyik oldalon. Múlt századi családmodell, a hit hatalma, összezáró hallgatás, idegengyűlölet, tekintélyuralmi közösségi rend a másik oldalon. A kettő között pedig Morck, Assad és csapatuk. Morck az átlagnál is kevesebbet beszél (kb. egynegyed annyit, mint a regényben). Szavak helyett beszél remegő, néha magától ökölbe szoruló keze, rebbenő pillantása, állkapcsa feszülése, határozatlan tétovasága, kimerült erőfeszítése. Amennyire Assadé volt az előző rész, annyira Morcké - és Johanné - ez a harmadik.

pal2_2.jpgEgy szétesőfélben lévő, sérült, lelkiismeret furdalással és démonokkal küzdő, himlőhelyes, kialvatlan rendőr a szép mosolyú, magabiztos halál angyala ellen. Kivételesen nincs politikai szál, szexuális abúzus, bosszú. Látszólag van szerepe a pénznek, a gyermekkori emlékeknek, ám a gonoszság lélektana nehezen magyarázható. És a vegytiszta pszichopatát a legnehezebb bekeríteni.  

Sok szál kimaradt a regényből, Johannes karaktere ugyan vesztett részleteiből, kidolgozottságából, de a rendezésnek köszönhetően ez csak jót tett neki. Moland lehántotta a sallangokat, és azt tartotta meg a történetből, ami még éppen elégséges, hogy a lényeget lássuk. 

pal4_1.jpgMiközben Morck verbális megnyilvánulásainak tetemes részét az Assaddal a hitről folytatott vitája teszi ki; miközben folyamatosan, durván és erőszakosan érvel isten léte ellen; miközben kigúnyolja Assad vallását, világról alkotott képét - mindeközben megszállottan, elhivatottan, mondhatni egy hívő megátalkodottságával harcol isten gonosz  küldöttével. Assad, az elkötelezett muszlim bigott keresztények előítéleteivel találja magát szemben, az elvakult keresztény hívők pedig belerokkannak védtelen elszigeteltségükbe. Mintha minden vallás és annak az ellenkezője gabalyodna össze, és haladna egy apokaliptikus vég felé. pal9.jpgTüzes lovasok és kénköves tó helyett a végtelen, hideg, sima vízen harcol Krisztus ellensége, egy istenellenes hatalom, valaki, aki Isten jogait bitorolja - a jók ellen. Hogy a végső harcban mi a pontos szereposztás, azt persze tudjuk. De hogy az oda vezető úton kik voltak a jók és kik a bűnösök, hogy mi végre van egyáltalán hitünk, hogy milyen hajszálvékony a határ a hit és a hitetlenség között: ezek talán a film valódi kérdései.

pal3_2.jpg

Nem kell azért aggódni, a lélektani drámák és elvi kérdések mellé kapunk éppen elég izgalmat, hajtóvadászatot, üldözést, szenvedést, lövöldözést - minden olyasmit, ami egy valódi thrillerhez kell. Lenyűgözőek a színek, a tájak, a sárgán hullámzó repceföld a sápadtkék ég alatt, az északi tengeri fehér homokos part találkozása a jégkék vízzel... A kórház naplementében fürdő folyosója Morck árnyképével; Johannes lakásának letisztult, skandináv eleganciája... A lírai szépség összefonódása a gonosz sötétséggel - egy biztos kézzel megrajzolt mozgó-kép Jussi Adler-Olsen krimije alapján.pal1.pngÉrtékelés: jeles. Elégedett vagyok a rendező-váltással, a regény adaptációjával. Megkaptam a megszokott Q-ügyosztály hangulatot, de kaptam valami újat is. A skandináv krimi és északi filmművészet rajongóinak gondolom ajánlanom sem kell, ők már rég látták. Ha mégsem, ki ne hagyják. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr6211801311

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása