HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

FLORENCE - A TÖKÉLETLEN HANG, amerikai-angol vígjáték, 2015

2016.10.12. 21:04 dasilva64

flo12.jpgFlorence Foster Jenkins, a new yorki zenei élet egyik legkülönlegesebb, a mai napig megfejthetetlen figurája 1868-ban született Pennsylvaniaban.

Gazdag földbirtokos család csodagyerek szeme fénye, a "Kis Miss Foster", aki még az elnöknek is zongorázhatott a Fehér Házban. Mivel azonban apja nem támogatta zenei tanulmányait Európában, elszökött Dr. Frank Thornton Jenkins-szel Philadelphiába, ahol hozzáment feleségül. Tizennyolc éves volt, amikor felfedezte, hogy férje szifilisszel fertőzte meg. Soha többé nem állt vele szóba. Elvált asszonyként viselkedett, bár sosem váltak el. Keze egy baleset (vagy az akkoriban még kezelhetetlen nemibetegsége) miatt tönkrement, zongorista karrierje derékbe tört.

flo13.jpgFurcsa egy teremtés lehetett.... Egy ideig zongoratanárnőként tengette napjait, aztán gondolt egyet és anyjával együtt New Yorkba költözött - ahol megismerkedett a nálánál hét évvel fiatalabb angol Shakespeare-színésszel, a nem túl sikeres, ám annál jóképűbb St. Clair Bayfielddel. S micsoda szerencsés véletlen: Florence édesapja legalább halálával kárpótolta leányát, nem éppen kis összegű örökséget hagyva rá.  Florence-ünk pedig elérkezettnek látja az időt, hogy híres szoprán énekesnővé váljon. Bayfield menedzselése mellett karrier-építésbe kezd. 

Megalakítja a Verdi Klubot, ami a Nagy Alma egyik legexkluzívabb zenei társaságává lép elő, több mint 400 taggal, köztük olyan hírességekkel, mint a híres tenor, Enrico Caruso. Florence pénztárcája és lelkesedése kifogyhatatlan. Szervez, támogat, gyakorol, énekel, fellép. S meglepő módon Bayfield a maga módján mindvégig kitart furcsa, talán butácska, talán önkontroll nélküli, talán fantáziavilágban élő, de egészen biztosan nevetségesen rosszul éneklő, s mégis elképesztően lelkes élettárs-partnere mellett.

flo3.jpg

Lady Florence (ezt a megszólítást kedvelte) már hetvenes évei elején jár, amikor Meryl Streep átveszi a szerepet. Újra kezdi a betegeskedése miatt felfüggesztett gyakorlást, még új zongoristát is szerződtet, Cosmé McMoon-t (Simon Helberg). Cosmé gyorsan belesimul ebbe a groteszk világba, ahol Florence kizárólag válogatott nézők előtt lép fel, ahol még így is a lojális közönség tapsvihara kell elnyomja a nevetgélések hangját. Ahol az ünnepelt Cole Porter állandó nézője a Lady-nek - bár a koncertek alatt állítólag a sétabotjával ütögette a saját lábát, nehogy hangosan felnevessen. 

flo2.jpgVégül Florence 76 évesen éri el legnagyobb álmát, felléphet a Carnegie Hallban, 2,000 ember előtt. Rettenetes, képzetlen hang, zéró ritmusérzék, nevetséges kosztümök, minden önkontrollt nélkülöző, sajátságos tánc a színpadon - a koncert majdnem botrányba fullad (volt néző, aki olyan hisztérikus rohamot kapott a visszafojtott nevetéstől, hogy ki kellett vinni). De Bayfield (Hugh Grant), Cosmé, és hűséges barátai megmentik az estét a teljes összeomlástól. Ám ami addig, a kis, zártkörű rendezvényeken sikerült, az ezen a szinten már nem működhetett. Nem lehetett az újságírókat távoltartani. A sajtó másnap porig alázza Lady Florence-t, aki öt nappal később meghal.

flo4.jpg"Azt mondhatják, hogy nem tudok énekelni, de azt senki nem mondhatja, hogy nem énekeltem!" - hangzik el a film végén Florence bölcsessége(?!). De én jobban örültem volna, ha egy negyvenes évek oravecznórás idézete helyett válaszokat kapok a kérdéseimre.

Meryl Streep a kisujjából rázza ki Florence minden szerencsétlenkedését, ripacskodását; zseniálisan kornyikál, otthonosan mozog az elnehezedett testű, nőiességének, méltóságának szilánkjait meghatóan őrizni próbáló szerencsétlen bőrében. Hugh Grant remekel a folyton bűbájosan mosolygó, élete párja mögött a világgal elnéző szeretettel összekacsintó életművész szerepében. Simon Helberg karaktere talán a leghitelesebb, s éppen ezért az ő játéka kellemes meglepetés az elvárható profizmus mellett.

flo5.jpgA film egyik legnagyobb erénye egyértelműen a látványvilága. Egyszerűen lenyűgöző a díszletek, jelmezek gazdagsága, a teljességgel korhű részletek finomsága, a jelmezek nemes anyagai; a bársonyok puhasága, a selymek suhogása, az ékszerek mívessége, a kristályok csilingelése... Legszívesebben becsusszantam volna valahogy a filmbe, saját bőrömön érezni ezt a fényűzést. Üsse kő, ha cserébe hallgatni kell egy kis kornyikálást.

flo6.jpgDe van valami, amit nem tudok a rendezőnek, Stephen Frears-nek megbocsátani. A profizmuson, a szép részleteken, a vicces jeleneteken kívül nem kaptam szinte semmit. Nincsenek válaszok a miértekre... Miért hitte Florence, hogy tud énekelni (ha egyáltalán...)? A szifilisz mellékhatásaként fellépő elbutulás, hallásromlás akadályozta az igazság felismerésében, vagy csak egyszerűen elhitte, hogy a megvett taps igaz? Miért gondolta, hogy a szép, és nála fiatalabb Bayfield szerelemből, ráadásul hűségesen tart ki mellette egy szexmentes kapcsolatban? Bayfield miért tartott ki mellette? Magyarázat lehet erre csupán a pénz? Vagy Hugh Grant meglepően jól előadott monológja egy tehetségben nem bővelkedő színész dilemmájáról? Miért maradtak oly sokan hűségesek hozzá, egyértelmű tehetségtelensége, elképesztő naivitása, nevetséges önteltsége ellenére? Mi lehetett Florence személyiségének titka? 

flo1.jpgSokat gondolkoztam rajta, de ha van rá válasz, azt ebből a filmből nem tudjuk meg. Ahogyan azt sem, tulajdonképpen miért született meg egyáltalán a film? Jutalomjáték Merylnek? Ajándék a nosztalgiát, fényűző kosztümös filmeket kedvelő, ám a komoly lelki drámákat nélkülözni tudó nézőknek? Mit üzen? Ha pénzed és hatalmad van, bármit elérhetsz; a puha anyagokkal és csillogó gyémántokkal bélelt tündérpalotába nem hallatszik be az üvöltés: a király meztelen?! Nem baj ha tehetségtelen vagy, a közönség imádni fog, ha szórsz nekik gyöngyöt, vagy legalább nevethet rajtad? Ez lenne az a mondanivaló, amiért érdemes volt ezt az igen látványos, korrekt és nyilván nem olcsó filmet leforgatni? 

flo10.jpgÉrtékelés: Formailag kiváló. Tartalmilag közepes alá. Kár érte. Nyilván volt Frears-nek véleménye, mondanivalója, de azt ügyesen elfedte a pazar kivitelezéssel. Hiteles karakterekre, valódi válaszokra már nem maradt erő. Már ha volt persze.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr2711743703

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Terézágyú 2016.10.14. 07:50:13

"2,000 ember előtt"

2 darab ember??? az nem sok...

Translator +X+ · http://www.szabadzona.hu 2016.10.14. 10:45:04

:: valódi válaszokra már nem maradt erő.

A "valódi válasz" miért fontos?

dasilva64 · https://www.facebook.com/korulottemavilag 2016.10.14. 13:27:15

@Terézágyú: Természetesen ez kétezer...

dasilva64 · https://www.facebook.com/korulottemavilag 2016.10.14. 13:29:49

@Translator +X+: Nekem lett volna fontos. Mert így csak egy bulváresemény, megfilmesítve. Nincsenek karakterek, drámák, érzések, csak a látszat van. Mint egy kabaré-jelenet. Szórakoztat, csillog, de nem látunk a függöny mőgé. Engem meg pont az érdekelne.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2016.10.14. 15:31:22

Láttam már egypár filmet, amelynek a végén megválaszolatlan kérdések maradtak. Én ezt elfogadom a játék részeként, a feleségem a maga kíváncsi természetével már nehezebben. De ha az életben még nem adtak választ a Ladyről feltehető kérdésekre, akkor a rendező sem fogja tudni, ezt meg kell bocsátani neki. A mesék végén maradnak elvarratlan szálak.

dasilva64 · https://www.facebook.com/korulottemavilag 2016.10.14. 21:10:53

@Androsz: Rájöttem közben, nem is a válaszok hiányoznak. A kérdések. Amikor valaki filmre visz egy sztorit, akkor azt azért tesz, mert érdekli benne valami. Hogy miért, maradt mellette a párja, miért nem szembesítették tehetségtelenségével, miért nem látta ő maga, milyen érzelmi viszonyok húzódnak a háttérben... Bármelyik lehet fontos kérdése a rendezőnek, de arra fókuszáljon rá. Érezzem, miért vette elő a sztorit, miért pont ezt és miért pont most. Valójában ez a kérdésem megválaszolatlan.
süti beállítások módosítása