HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) Elfogadás (1) elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) Járó Zsuzsa (1) járó zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) Netflix (1) netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

PICASSO - ALAKVÁLTOZÁSOK (1895-1972) - MNG

2016.07.23. 10:41 dasilva64

pic6.jpgPablo Picassót nem kell szeretni. Nem kell érteni. Gyönyörködni meg végképp nem fontos a műveiben. De olyan kitörölhetetlen nyomot hagyott a 20. század művészetében, ami miatt muszáj megismerni. Muszáj rácsodálkozni, feltérképezni, hagyni, hogy művei hassanak ránk, formálják az ízlésünket, képi világunkat. Szabad szörnyülködni, zavarban lenni, értetlenkedni, felháborodni. De meg kell ismerni. Nélküle Európa, az európai képzőművészet, filmművészet, fotóművészet, vizuális kultúra nem lenne az ami.

1881-ben született, erősen oxigénhiányos állapotban. Míg bal agyféltekéje súlyosan sérült (írni-olvasni-számolni csak tíz éves korában tanult meg egy speciális képi módszerrel), addig a jobb agyfélteke, a kreativitás "otthona" szabadon szárnyalhatott. Egészen kisgyermek korától szívta magába a festészet akadémista alapjait (édesapja festőművész, rajztanár, később főiskolai tanár volt), a legenda szerint kilencévesen olyan színvonalon rajzolt és festett, hogy apja ünnepélyesen átadta neki festőszerszámait, az ecseteket és a palettáját, mondván, egy ekkora tehetség mellett értelmét veszti minden más próbálkozás.

pic1.jpgA tizepic2.jpgnnégy éves Pablót felveszik a művészeti akadémiára Barcelonában, aki eleinte természetesen a barokk spanyol nagymesterek nyomdokain jár (Mezítlábas lányka, 1895). Ám első párizsi útjától (1900) fogva védhetetlenül hat rá a a szecesszió melankóliája, a századforduló izmusoktól hemzsegő világa, majd barátja öngyilkossága - megkezdődik a kék korszak. Egy friss szerelemmel beköszönt a rózsaszín korszak, de az igazi nagy változást Braque barátsága jelenti - Picasso beleveti magát a kubizmus fenséges, analizáló, újratervező, újjáteremtő világába. pic3.jpg

(Ambrose Vollard portréja, 1910)

1915-re barátságuk megromlik, kedvese meghal, ám rátalál  egy újabb korszakot termő szerelem: az orosz balett és Olga Koklova. A mester visszatér a realizmushoz, bár az egyes képeken megjelenő vaskosan gömbölyded formák már ekkor magukban hordozzák a primitív emberábrázolások jellemzőit. (Ülő nő, 1921) pic13.jpgpic4.jpgHázasságukat pár év alatt tönkreteszi Olga állandó (s nagy valószínűséggel jogos) féltékenysége, Picasso 1932-ben megismerkedik a 17 éves Marie-Therese Walterrel. Új szerelem - új stílus : beköszönt a játékos mértani formák és hihetetlen színgazdagság szürrealizmussal rokon korszaka. (Marie-Thérése, 1932) Pár boldog év, egy gyönyörű kislány születése, majd a polgárháború kitörésére, a külvilág nyomasztó változásaira Picasso egy új, intellektuálisan sokkal inkább hozzá illő társ választásával reagál. Dora Maar fényképész, költő, festő - tulajdonképpen az ő ihlető segítségével születik meg a Guernica. Picasso sosem volt harcosan politizáló alkat, de a fasizálódó Európa, majd a II. Világháború rémségei hosszú időre rányomják bélyegüket művészetére. Miközben bájos képeket rajzol-fest gyermekeiről, ezzel egy időben vásznain lovak, bikák, Minótauruszok és más szörnyek jelennek meg. Ijesztő, rémálom-szerű fekete-fehér alkotásai rendkívül kifejező erejű vizuális kiáltások a háború rémtettei ellen. pic8.jpg(A Guernica természetesen nem tudott "ellátogatni" Budapestre, de egy remek kisfilmben ismerhetjük meg születésének körülményeit.) 1945 után harcos béke-aktivizmus jellemzi, belép a kommunista pártba, s megalkotja a pártok történetének egyik legszebb jelképét, a békegalambot. pic10.jpgÁm a további értelmetlen háborúk, a politika álságos volta, a béke csalfa látszata gyorsan visszafordítják az idősödő művészt a hétköznapok felé. S végre elér oda, ahová szíve szerint mindig is tartott, a kezdetekhez. 

pic14.jpg

Kifejezésmódja letisztul, megjelennek az ősi, atavisztikus, primitív ábrázolások. Szinte együtt alkot kisebb gyermekeivel, műveinek egyszerűsége a legalapvetőbb eszközök, technikák és érzelmek harmóniáját keresi. (Francoise Gilot Palomával és Claude-dal, 1951) Életének utolsó szakaszában híres elődök emblematikus képeinek parafrázisait álmodja meg, például Manet, Reggeli a szabadban című képét nem is egy változatban.

A Magyar Nemzeti Galéria tulajdonképpen három kiállítással tiszteleg Picasso életműve előtt. Több mint 100 művén keresztül végigkísérhetjük emberalak-ábrázolásának stílusváltozásait, a kiállítótermek előtti folyosón bemutatott fotósorozatnak köszönhetően pedig szinte jelen lehetünk a művész műtermében, részt vehetünk az alkotás folyamatában. Végül kronológiai sorrendben próbálhatjuk meg összerakni Picasso hosszú, és eseményekben, feleségekben, szerelmekben, gyermekekben gazdag életének történetét - egy másik szint aulájában. 

pic9.jpgSajnos a szervezők jól kitalált koncepciója szó szerint a visszájára fordult - hiszen a fő belépési pont a C-épület nagy bejárata. Ezt a galéria is így gondolja, hiszen minden más kiállításra is ott érkeznek a látogatók, ott működik több pénztár, ott az ajándékbolt. Ám a kiállítás ajánlott megtekintési sorrendje az A-épület felől kezdődik. Tehát megérkezem a (C) főbejárathoz, felmegyek az első emeletre, végigkutyagolok egy csomó állandó kiállítási termen, majd elhaladok a Picasso kiállítás termei előtt, végül lemegyek az A-épület földszintjére, hogy az elején kezdjem. És persze ugyanezt az utat vissza, ahogy végignézem magát a kiállítást... Nem hiszem, hogy ez lenne az ideális logisztika, bár ha valaki azt akarta bebizonyítani, mennyire alkalmatlan a Vár épülete egy Nemzeti Galéria befogadására - hát azt kell hogy mondjam, nem sikerült. Csak át kellett volna irányítani a beléptetést az A-kapuhoz, és nyitni két ideiglenes pénztárt.... 

pic11.jpgAmi a rossz hír, Picasso már csak a jövő hét végéig látható, július 31-ig. Ami a jó hír, ha valaki nem akarja egyszerre lenyomni Picassót és Modiglianit, akkor tegye el a Picasso-jegyét, mert egy hónapon belüli visszatérése esetén 25% kedvezményt kap a Modigliani-belépőre. 

Értékelés: Informatív, sok jelentős alkotást felvonultató kiállítás - bár én a korai korszakokat reprezentáló alkotásokat keveselltem.  Színvonalas kísérőszövegek, fajsúlyos festmények, szobrok, grafikák, fotók. Éppen emészthető mennyiség - s ami ezekben a nyári napokban nem elhanyagolható szempont, kellemesen hűs termek... Viccet félretéve, ha megteheted, feltétlenül nézd meg, ritka szép válogatás Picasso legizgalmasabb témájából: kik vagyunk, milyenek vagyunk, hová tartunk, mi emberek?

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr578908388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása