HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) Elfogadás (1) elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) Netflix (1) netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

OSZLOPOS SIMEON - Katona József Színház

2016.02.23. 13:03 dasilva64

osz5.jpgSarkadi Imre mindössze negyven évet élt. Rövid, önpusztító, élvezeteket és tapasztalásokat hajszoló életének egyik legnagyobb kérdése  az egzisztencia, az emberi létezés, a művészi létezés értelmének keresése volt.

Olyannyira izgatta a probléma, hogy Oszlopos Simeon történetét már az 1948-ban kisregényként megírta, aztán közvetlenül halála előtt, 1960-ban újra elővette, és drámává alakította. Egy évvel később tisztázatlan körülmények között kizuhant festőművész barátja, Kondor Béla lakásának ötödik emeletéről. 

Oszlopos Simeon nem kereste az élvezeteket. Nem is nagyon mozdult, csak élt félrevonultan, egyedül. Először csak lebilincselte saját lábait, böjtölt, és kínozta magát, később egy oszlopra költözött. Az oszlop egyre magasabb lett, Simeon pedig egyre messzebb került a világ csábításaitól, eseményeitől. A monda szerint negyven évet tölthetett oszlopokon, hagyta, hogy Isten szeretete járja át - megszabadulván a testi kínoktól és a gyarló gondolatoktól. Hosszú élete során elbűvölte sokasodó csodálóit. Tanította, tanáccsal látta el, vigasztalta, gyógyította, térítette az őt meglátogatókat, mint fénysugár magasodott a sötét éjben. Éppen ellentéte Sarkadinak, a sebesen élő és égő, mindent kipróbálni akaró, titkokat kutató alkotónak.

osz2.jpgAmint Kis Jánosnak, a darab főszereplőjének is. A méltán, vagy méltatlanul - ki tudja? - mellőzött rajztanár dédelgetett festményét elutasítja a hivatalos zsűri. János élvezettel veti bele magát a totális önsajnálatba. Elüldözi magától szerelmét, Máriát, barátját, Jóbot, sérelme oly nagy, hogy méltatlan lenne hozzá az össze nem omlás. És ha már bukni kell, legyen a bukás totális. János elkezdi élvezni a bukást - hiszen az felmenti minden kötelező udvariasság, jól nevelt viselkedés, szeretetteli odafigyelés alól. Megengedheti magának, hogy énjéről leváljon a szerethető burok, az empátia, figyelmesség, megértés. Átadhatja magát a totális szabadságnak, amikor  rá nézve már semmi sem kötelező. Az addig lenézett és utált viceházmester, Vinczéné hirtelen szövetségessé, mentorrá lép elő, és János szinte kéjesen élvezi a saját felszínes műveltségének moralizálása és botcsinálta pszichologizálása mögé rejtett színtiszta gonoszságot. Boldoggá csak az teszi, ha lehúzhatja magához a sárba a tisztákat és ártatlanokat - tükröt tartva eléjük: ti sem vagytok jobbak! Áldozata, az ártatlan fiatalasszony, Zsuzsi, szinte ellenállás nélkül, elbűvölten hullik karjaiba, hogy a végső megaláztatás sokkjától saját kezével szolgáltasson igazságot.

osz4.jpgNem tudom mennyire hitt Sarkadi Istenben, a kereszténységben. De szinte biztos vagyok benne, hogy élete tragédiája a feloldozás, a megváltás lehetőségének hiánya volt. A szabad akarat, élvezetes, öntudatos művészi lét - az óhit, a szigorúan puritán bibliai morál - és az új hit szerinti szocialista embertípus kötelező tökéletessége: ebből a hármas szorításból nem találta a kiutat.

A dráma szereplői szinte mind valamiféle kicsavart, újraértelmezett bibliai alakok. Mária nem szűzen fogan, épp ellenkezőleg, a hangsúlyozott szexualitás ellenére öle nem hoz gyümölcsöt, nem teremt életet. Jób lázadása Isten csapásai ellen elcsitult, s ez meghozta számára a boldogságot. A darab béli  Jób lázad barátja önpusztítása ellen, (mondja is neki: Sosem jövök többé!) de  végül minden egyes újabb jószándékú mentési kísérlete csak egy újabb kő a pokolba vezető úton. Zsuzsánna oly tiszta volt, hiába vádolták a vének, hazugságuk végül saját fejükre szállt. Zsuzsi annyira ártatlan, hogy ellenállás nélkül alél János karjaiba. Ám amint ráeszmél, hogy szerelme elárulta, majd a vének kezére adta, fejét veszi Jánosnak. - Ahogyan Salomé vetette fejét Keresztelő Jánosnak, mert ellenállt csábításának. S végül a Vice - Vinczéné - a maga démoni gonoszságával, a kénköves pokol leheletétől bűzösen, sima beszédével, a kételyek és a féltékenység agyafúrt szításával: maga a Sátán. Vice: a helyettes. A házmester. Aki intézi a ház dolgait, amíg a főnök távol jár...

osz1.jpgGothár Péter rendező-díszlettervező, és Tihanyi Ildi jelmeztervező remekeltek. Azok a hihetetlen otthonkák, hajhálók és szakadt mackónacik... A mindenünnen lógó vezetékek, foglalatok, dugaljak, és a zsebből folyton előkerülő kinyitható poharak... Ahogy az öreg postás jattra várva harákol, az ószeres meg két ujjával elégedetten gusztálja Jób műbőr dzsekijét... Zseniális. A színészek hozzák a Katonától elvárt színvonalat, bár Ötvös András Jánosa lehetne egy kicsit borostásabb és kiégettebb, Mészáros Béla Jóbja pedig kevésbé intellektuális és modoros, de a nők "elviszik" a darabot. Rezes Judit méltóságos, némán szenvedő, dekadens Máriája; Pálos Hanna esetlen ártatlansága, transzba esése és fájdalmas ébredése; végül Szirtes Ági faarcú, pókhálóját kitartóan szövögető, méregkeverő Vinczénéje egyszerűen lenyűgöző.

osz7.jpgS bár a történet tele bibliai utalásokkal, az én fejemben Faust története is felsejlik. Mi más választásunk lehetne - ha már nem bírunk Simeon lenni az oszlopon -, mint elfogadni az invitálást a pokol legmélyebb bugyraiba? 

 

Értékelés: hatvan pluszosoknak feltétlenül ajánlom, ők valószínűleg minden rezdülését értik. A negyven pluszosoknak talán vannak olyan emlékeik, amik segítenek az értelmezésben. A fiatalok pedig a morális kérdéseken és a remek színházon túl élőben pillanthatnak bele szüleik, nagyszüleik valóságába. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr628411032

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása